2015. november 3., kedd

ÉTF 2015

Az ÉTF rövidítés természetesen nem mást takar, mint Magyarország egyik legszínvonalasabb fotópályázatát, mely az Év Természetfotósa elnevezést viseli.

Idén is nagy izgalommal, és hosszas válogatással készültem a megmérettetésre.
A pályázaton a kiírók 13 kategóriában várták a pályaműveket, azonban kategóriánként maximum 5, összesen pedig 25 képet lehetett beküldeni.

A zsűrizés összesen három fordulóból állt.
Az első egy "igen-nem" rendszerrel működő értékelés, melyben kiválasztották a beérkezett - körülbelül 4000 - fotóból a legjobb kb. 1000-et, melybe nekem a 25 beküldött képemből 10 jutott be.

A következő már egy nyilvános, online is követhető forduló volt, melyen a zsűritagok 1-től 9-ig pontozták az alkotásokat, leszűkítve ezzel a fotók számát, körülbelül 400-ra.
Ezután már csak két képemért kellett izgulnom ("Kacsaláb" - Madarak viselkedése kategória; "Fehér" - Állatok és környezetük kategória), melyeknek bekérték az eredeti kamerafájljait, és a szerző által megfogalmazott képleírásokat.

"Kacsaláb":
"Kacsaláb"
Szárcsa - Fulica atra

2015 tavaszán lehetőségem nyílt, hogy rendszeresen felkeressem a Pécstől délnyugatra fekvő halastavak környékét. Látogatásaim során megfigyelhettem a madarak mozgását, szokásait, majd egy kisebb szigeten felállítottam saját készítésű fekvő-lessátramat, melyet a tó végéből, mellcsizmában tudtam megközelíteni. A több száz, lesben töltött óra során készülhettek, a szokásostól kissé eltérő, érdekesebb jeleneteket megörökítő felvételek is. Ezen a fotón egy táplálkozó szárcsa látható, melyet hosszas próbálkozás után, a víz alá bukás pillanatában sikerült lencsevégre kapnom.

Gépváz: Canon EOS 7D
Objektív: Canon EF 300mm f/2,8L IS USM + 1.4x
Expozíciós adatok: ISO 400, zársebesség 1/2500s, rekesz f/6,3
Egyéb eszközök: fekvő-lessátor


"Fehér":
"Fehér"
Kis hattyú - Cygnus columbianus


2015 januárjában három barátommal pár napos fotós túrát szerveztünk a görögországi Kerkini tóhoz. Már hazafelé tartottunk, mikor egy öbölben egy csapat rózsás flamingóra lettünk figyelmesek. Felszerelésem a csomagtartó legmélyén volt, ezért egyik barátom kéznél lévő másodgépét kaptam kölcsön (amit ezúton is köszönök neki), így nem maradtam le a bolgár hegyek előtt elhúzó kis hattyú (Cygnus columbianus) csapat megörökítéséről sem.

Gépváz: Canon EOS 6D
Objektív: Canon EF 70-200mm f/4L IS USM + 1.4x
Expozíciós adatok: ISO 50, zársebesség 1/400s, rekesz f/7,1
Egyéb eszközök: -


Hamarosan elérkezett a végső megmérettetés, melyen a zsűri kiválasztotta a kiállításra kerülő, mintegy 100 fotót. "Fehér" című képem sajnos a célegyenesben elbukott, azonban "Kacsaláb" névre hallgató fotóm bekerült a kiállítás anyagába.

Külön büszkeséggel töltöttek el azok a szavak, melyek Dr. Kalotás Zsolt szájából hangzottak el a fotóm kapcsán:


Bár a helyezések kiosztásáról a zsűri még aznap délután döntött, a pályázók egészen a néhány hónappal később rendezett díjátadóig csak annyi információval rendelkeztek, hogy fotójuk falra kerül.


A 2013-ban kiállított rókás képemhez hasonlóan ismét megjelentek a fotómmal illusztrált, a pályázatot hirdető "reklámanyagok":




2015.11.03.
Lassacskán elérkezett a díjkiosztó napja.
Nagy izgalommal, szüleim és barátnőm társaságában érkeztünk Budapestre.

A múzeum kupolacsarnokába lépve szememmel rögtön a "Madarak viselkedése" kategória fotóit kezdtem kutatni, és hamarosan rájuk is bukkantam. A képek egytől-egyig a falon sorakoztak, viszont a saját fotómat nem láttam.
Na nem kell aggódni, természetesen nem felejtették le az én képemet sem a falról, mindössze annyiról volt szó - mint ahogy ezt a korábbi kiállításokon már megszokhattuk -, hogy a kategória győztes fotókat letakarják a díjak átadásáig, ezzel is izgalmat keltve a közönségben.
Innentől kezdve gondolataim eufóriába csaptak át. Pár éve még csak álmodoztam róla, hogy egyszer talán bekerül fotóm ebbe a nívós kategóriába, erre most itt állok, és nem hogy bekerültem, még az első díjat is én vihetem haza... nem akartam hinni a szememnek.

De az este folyt tovább, én pedig sodródtam az árral.
Az emberek elcsendesedtek, és elkezdődött a díjátadó ünnepség. Sorra jöttek a kategóriák, mígnem elérkeztünk az enyémhez. A kategória egy különdíj kiosztásával kezdődött és ekkor ért az újabb meglepetés, nekem ítélték a Sakertour Team különdíját, mellyel 3 napos leshasználatot nyertem a Hortobágyra.

A Sakertour Team különdíjának átvétele Radisics Milántól

Nagy megtiszteltetés, és külön öröm volt számomra, hogy az 1. díjat Dr. Kalotás Zsolttól vehettem át, az pedig már tényleg csak hab volt a tortám, hogy a kategóriában legsikeresebben szereplő 24 év alattiként még a natuArt által felajánlott Dr. Tildy Zoltán-különdíjat is elnyertem.

A díjátadó pillanatai (részlet):


A megnyitó után az első gratulációkat természetesen a szeretteimtől kaptam, de jól esett érezni fotós barátaim elismerő vállveregetését is.
Sorra hívtam az otthon maradt családtagokat az eredménnyel, majd természetesen nem maradhatott el a kiállított képemmel való fotózkodás sem.

Bogival

Szüleimmel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése